Vagabonda odpowiada FAQ

Jak wyjechać na wolontariat? Od czego zacząć poszukiwania wolontariatu?

Kiedy już podejmiecie decyzje o tym, że chcielibyście spróbować, zadacie sobie pytanie:

Jak wyjechać na wolontariat?

Jak zacząć poszukiwania wolontariatu przy użyciu strony
workaway? Przeczytaj co mam do napisania na ten temat. Robię wolontariaty regularnie od 2015 roku, więc mam wiedzę i doświadczenie w tej kwestii.

Od czego zacząć szukanie wolontariatu?

Trochę przypomina to szukanie pracy, prawdę powiedziawszy. Na te wszystkie maile, które wysłałam do hostów z zapytaniem czy mogę  dołączyć się do nich, jako wolontariuszka, odzywa się może 35%. Zauważyłam, że Ci, którzy przeczytają mojego maila i szybko na niego odpowiedzą, zazwyczaj są na tak. Ci, którzy maila przeczytali, ale nie odpowiedzieli w ciągu 2-3 dni, raczej już się nie odezwą. Dużo hostów nie czyta maili wcale, dużo też niestety na nie nie odpowiada. Wolontariat robi się ostatnio bardzo popularny, więc hości giną od ilości maili. Aczkolwiek odezwał się do mnie host,  miesiąc po wysłaniu do niego maila, który zapraszał mnie do swojego B&B w Dolomitach. Inny, też mniej więcej po miesiącu, odpowiedział mi, że jego hostel w Toskanii jest w zimie zamknięty i nie mogę tam przyjechać. Bywa więc różnie, ale jedno chyba mogę Wam poradzić na początek:

Chcesz jechać na wolontariat?

uzbrój się w cierpliwość!

Ja mam jednak takie szczęście, że dostaję zaproszenia do tych miejsc, które najbardziej wpadną mi w oko i do których bardzo chcę pojechać. Na 2016 rok muszę znaleźć już tylko 2 miejsca i cały rok będę mieć zajęty! Kolejna rada:

zacznij szukać wcześniej, ponieważ hości „zaklepują” wolontariuszy wcześniej.

Tę informację zobaczysz na profilu hosta (niestety, nie zawsze jest ona aktualna). Na przykład znalazłam szkołę kitesurfingu na Sycylii, do której bardzo chciałam pojechać na wolontariat. Wysłałam tam maila na początku stycznia z zapytaniem czy mogę do nich dołączyć w maju. Niestety, maj okazał się być już zajęty. Czerwiec też. I lipiec. I sierpień. Zaproszono mnie tam jednak we wrześniu! Jeśli wszystko pójdzie ok, to tam właśnie się pojawię pod koniec wakacji.

Jak znaleźć hosta?

Zaloguj się na stronę workaway, wybierz z listy rozwijalnej kontynent, kraj, do którego planujesz wybrać się na wolontariat, zmień kryteria, jeśli na czymś zależy  Ci szczególnie (do wyboru masz na przykład: pracę na farmie, pracę z turystami, opiekę nad dziećmi, projekty ekologiczne czy naukę języka) i zacznij przeglądać profile hostów. Ja,

w pierwszej kolejności sprawdzam komentarze innych wolontariuszy, czy jest wifi i gdzie będę spać.

Jeśli jakiś wolontariusz wystawił negatywny komentarz, można do niego napisać i spytać dlaczego właśnie taką ocenę wystawił hostowi. Profile hostów zawierają opisy pracy i zdjęcia.  Wolontariusz z kolei na swoim profilu dodatkowo może zaznaczyć, do jakiego kraju chce wyjechać i jakich pracy może się podjąć.

Co jeśli chcę wyjechać „już, teraz”?

Skorzystaj z  zakładki „last minute”, która powstała z myślę o  różnych, nieprzewidzianych sytuacjach. Zdarza się, że zawodzą i hości, i wolontariusze i wtedy trzeba szybko działać i szukać kogoś do pomocy albo nowego miejsca do spania.

Kolejna rzecz, którą warto mieć na uwadze, jeśli planujesz wyjazd na wolontariat, to miejsce do którego się wybierasz.

Sprawdź, gdzie jest miasto/miasteczko/wieś do której jedziesz. Sprawdź, jak blisko znajduje się stacja kolejowa, co ile jeżdżą autobusy, które na taką stacje miałyby nas ewentualnie podwieźć.

Możesz podpytać hosta czy ma dla wolontariuszy do dyspozycji samochód-niektórzy mają. Piszę o tym, bo nie do końca rozeznałam temat, jadąc do miejsca, w którym obecnie jestem. I tak: właściciele są cały czas w Rzymie, ja jestem w ich Farm House Resort, w górach, 5 kilometrów od jakieś pipidówki, gdzie tylko 3 razy w ciągu dnia odjeżdża autobus do Gubbio (o 7, 13, 15). Gubbio w zasadzie to też pipidówka, troszkę tylko większa. Niestety, bez stacji kolejowej. Nici więc, aby zwiedzić jakieś inne miejsca. Utknęłam!

No i jeszcze może pojawić się sytuacja, gdzie mniej więcej w tym samym czasie otrzymamy 3 zaproszenia do różnych miejsc… I które potem wybrać? Moja zasada w tej sytuacji to:

Kto pierwszy, ten lepszy.

Wolontariat to wspaniała przygoda, niezapomniane chwile i rozwijające doświadczenie. Jeśli macie do mnie jakieś pytania, bo też chcecie spróbować, śmiało piszcie.

Tekst:  Magdalena Vagabonda

2 thoughts on “Jak wyjechać na wolontariat? Od czego zacząć poszukiwania wolontariatu?

Skomentuj

