Vagabonda filozoficznie · Vagabondy różne worki

Panta rhei czyli zmienność w życiu.

Mówi się, że zmienność to jedyna stała w naszym życiu.

Faktycznie, to jedna z kilku lekcji, które przyszło mi odrobić, ale co ważniejsze zrozumieć, w mojej wolontariackiej szkole życia. Lekcje na temat zmienności rzeczy i stanu, były dwie, bardzo osobiste. Na ten moment nie chcę o nich pisać, ale chciałabym się z Wami podzielić refleksją, która pojawiła się w związku z tymi lekcjami właśnie. Lekcjami, które były bolesne, ale dzięki którym jestem teraz silniejsza i szybciej wstaję na nogi, kiedy padam z jakiegoś powodu na kolana.

Zaakceptuj zmienność w życiu. Będzie Tobie łatwiej stawiać czoła rzeczywistości.

Kiedy zaakceptuje się zmienność jako jedyną stałą w życiu, zaczyna żyć się spokojniej, z mniejszym ciężarem na duszy. Z większym pozwoleniem na to, co nas spotyka w życiu. Bez większego przywiązywania się do rezultatów naszych działań i działań innych ludzi.  Podpatrzmy tutaj Matkę Naturę, gdzie wszystko jest w ciągłym ruchu, zmienność jest wpisana w każdy dzień, dlaczego więc mam wierzyć, że coś co pojawia się w moim życiu, będzie na zawsze? Pory roku przenikają się nieustannie… Czasem jest słońce, czasem deszcz… Dzień wymienia się co chwilę z nocą… Drzewo zielenieje, aby po jakimś czasie zrzucić wszystko, co nie jest już mu potrzebne i żeby za czas jakiś odrodzić liście, rzeka występują ze swoich koryt wiosenną porą, ziemia raz jest nawilżona, kiedy indziej spragniona wody, a trawa… „Trawa rośnie sama”, więc życie toczy się dalej.

Zmienność to podstawa naszej egzystencji.

Zmieniam się też ja. Cały czas. Każdego dnia trochę inna. Zmienia się mój stosunek do wielu rzeczy. Zmieniają się moje myśli.

Kiedy spojrzałam na moje lekcje z takiej perspektywy i zaakceptowałam zmienność, jako coś naturalnego, element mojego codziennego życia, wszystko zrobiło się  łatwiejsze. Rzeczy, które jeszcze jakiś czas temu odebrałyby mi skrzydła na długi czas, nagle zaczęły mną tylko lekko chybotać. Na chwilę, bo zaraz potem chwytam równowagę  i idę dalej. Oswoiłam zmienność.

Tekst: Magdalena Vagabonda

One thought on “Panta rhei czyli zmienność w życiu.

Skomentuj

