Vagabondy różne worki

Jak uczyć się skutecznie włoskiego?

Nie chodzi tylko o to, aby podróżować i odhaczać miejsca, do których zawitałam. Chodzi też o to, aby się rozwijać i uczyć. Język angielski rozwijam cały czas. Ciągle poznaję nejtiv spikerów z różnych części świata, więc nie tylko zgłębiam tajniki angielskiego slangu, ale również uczę się rozumieć ludzi, którzy mówią do mnie różnym akcentem (irlandzki i szkocki póki co  jest najgorszy, jednak  z drugiej strony ten straszny szkocki akcent nie stanął mi na drodze, aby zaprzyjaźnić się z wolontariuszką z Glasgow). W Polsce za lekcję angielskiego z nejtiv spikerem musiałabym zapłacić sporo pieniędzy. Na wolontariatach mam lekcje 24/7. I muszę przyznać, że już dawno zaczęłam po angielsku myśleć, a czasem po angielsku rozmawiam nawet ze zwierzętami.

Do Włoch poleciałam  z książką z gramatyką włoską. Postanowiłam wykorzystać mój wolontariacki czas konstruktywnie i wynieść jakąś wartość dodaną z mojego pobytu. Małymi krokami zaczęłam uczyć się pojedynczych słów i sprawdzać koniugację czasowników. Nie podejrzewałam wtedy jeszcze, że zakocham się i we Włoszech, i we włoskim języku (w języku ciała też).

Po roku nauki, niestety nie systematycznej, mój poziom włoskiego jest średnio zaawansowany. Zrobiłam ostatnio test sprawdzający moją wiedzę. Wydaje mi się, że jak na rok nauki, jest to całkiem dobry progres. Jak się uczę?

Przede wszystkim staram się, podkreślam wyraz staram się, uczyć codziennie. Codziennie, ale tylko 10-15 minut. Uważam, że lepiej uczyć się tak niż na przykład raz w tygodniu usiąść nad włoskim przez jedną godzinę.

Najważniejsze narzędzia, z których korzystam:

  • słownik PONS Przejdź do słownika, gdzie mogę również usłyszeć, jak wymawia się dane słowo, co w języku włoskim jest bardzo ważne, bo to bardzo melodyjny język jest przecież.
    • strona, na której znajdę odmiany czasowników we wszystkich czasach: Kliknij, aby sprawdzić o czym piszę
    • na samym początku oglądałam na youtubie bajkę  Peppa Pig dla dzieci, a w Wenecji kupiłam sobie książkę dla dzieciaków o perypetiach jakieś dziewczynki, która podpatrywała swojego sąsiada, podejrzewając go o to, że jest złodziejem,
    • oczywiście kupiłam sobie gazety typu: Twoje zdrowie itd., które są w  miarę prosto napisane i dzięki którym mogę się nauczyć dużo podstawowych słówek,
    • teraz, po roku nauki: codziennie piszę zdania po włosku, które wysyłam meilem do sprawdzenia do mojego kolegi-wolontariusza z Włoch, Felippe. Zazwyczaj wymyślam zdania, które najprawdopodobniej prędzej czy później użyję, takie o mnie i o moim życiu. Felippe odsyła je poprawione, więc jeśli kiedyś przyjdzie mi je użyć, najprawdopodobniej powiem je już bez błędu,
    • słucham na youtubie lekcji włoskiego prowadzonego przez Włocha, Manuela. Słucham więćc nejtiv spikera, który wie co mówić, jak mówić i jak akcentować,  a co najważniejsze używa italiano standard, nie mówi dialektem. Manuel ma też lekcje dla średnio zaawansowanych i zaawansowanych, a tych na youtubie szukać, jak igły w stogu siana. Na kanale youtube Mauela, Italy Made Easy, znajdziecie nagrania również z jego przyjaciółmi, Włochami, którzy mówią już  szybko, slangiem i którzy używają skrótów itd., ale to wszystko potem Manuel wyjaśnia.Posłuchaj Manuela
    • mam jeszcze to szczęście, że w miarę regularnie jestem w kontakcie z moją ex-host z Toskanii, z którą piszę po włosku. Ona jednak mnie nie poprawia.

    Z najważniejszych rzeczy, to chyba wszystko. Najbardziej jednak pomagają mi w nauce filmiki na youtubie Manuela i zdania, które codziennie piszę po włosku. Nie korzystam ze stron typu: Duolingo, ponieważ mnie nudzą i uważam, że jestem w stanie szybciej nauczyć się słówka sama niż z ich pomocą.

    Jeśli możecie korzystajcie z pomocy Włochów. W dzisiejszych czasach jest to proste.

    Z chęcią dowiem się, jakie Wy macie metody do nauki języków. Może znacie jakieś dobre strony online do nauki. Z chęcią tam zajrzę.

    Ciao ragazzi!!

    Tekst: Magdalena Vagabonda

Skomentuj

