Vagabondy różne worki

Komunikacja bez przemocy. NVC.

Bardzo waży jest dla mnie rozwój osobisty, dlatego dzisiaj spędziłam trzy, bardzo konstruktywne godziny na darmowych warsztatach prowadzonych przez coacha. Rozmawialiśmy między innymi o komunikacji opartej o NVC (non violent communication czyli komunikacji bez przemocy), której twórcą był Marshall Rosenberg. Komunikacja ta opiera się na komunikowaniu potrzeb i emocji, poprzez szczere i jasne wyrażanie siebie. Idea ta oparta jest na 4 krokach:

  1. Obserwacja. Nie mylić z oceną lub diagnozą.
  2. Nazwanie swoich uczuć.
  3. Wyrażenie swojej potrzeby.
  4. Prośba, ale bez żądania. Coach na dzisiejszym spotkaniu powiedział, że między prośbą a żądaniem jest bardzo mała różnica. Czasem wystarczy tylko inny tembr głosu, aby przejść z jednego w drugie. Oczywiście, możemy zakomunikować drugiej osobie naszą potrzebę, jednak nie znaczy to, że zostanie ona spełniona.

Brzmi enigmatycznie? Podaję przykład:  „Kiedy widzę kosz pełen śmieci (krok 1), jest mi przykro (krok 2), ponieważ potrzebuję pomocy ( krok 3) przy domowych obowiązkach. Czy możesz wynosić śmieci przed wyjściem do pracy? (krok 4).

Jako wolontariuszka, miałam to szczęście, że wzięłam udział w całotygodniowych warsztatach z komunikacji bez przemocy. Jest to narzędzie bardzo pomocne przy wyrażaniu swoich potrzeb, jednak na początku trzeba sporo praktykować, aby posługiwać się NVC w sposób efektywny.

fb_img_14812241506652
Zajęcia z komunikacji bez przemocy. Po środku zielone karteczki z wypisanymi na nich potrzebami.

Na przykład:

  • w kroku pierwszym nie używajcie zwrotów takich jak: ” Ty zawsze” albo ” Ty nigdy”. Najprawdopodobniej zburzy to Wam całą konwersację.  Wracając do przykładu, osoba, którą prosicie, aby wynosiła śmieci, pewnie od czasu do czasu robi to przed pracą, więc używanie słowa: „zawsze” lub „nigdy”brzmieć może, jak zarzut,
  • w kroku drugim skupiamy się na swoich uczuciach. Tutaj można się trochę pogubić. Nie używamy zwrotów typu: „przez Ciebie jest mi smutno” tylko: „Czuję smutek”.
  • w kroku trzecim zeskanuj swoje potrzeby. O niespełnieniu których potrzeb mówią Tobie Twoje emocje?,
  • w kroku czwartym pamiętaj: nie żądaj. Poproś o konkretne działanie. Prosto. Precyzyjnie.

Być może ten krótki wstęp zachęci Was, aby bliżej poznać zasady NVC i uskutecznić Waszą komunikację z Waszymi rodzinami, przyjaciółmi i kolegami z pracy.  Na warsztatach , każdy z nas miał jakąś sprawę nad którą chciał popracować. Brak komunikacji od strony najlepszej przyjaciółki. Brak asertywności w odmawianiu pomocy. Upierdliwa sąsiadka. Gadatliwa koleżanka.

Zachęcam Was do zgłębienia tematu. Książek i wykładów o komunikacji bez przemocy znajdziecie mnóstwo.

Tekst: Magdalena Vagabonda

Reklamy

One thought on “Komunikacja bez przemocy. NVC.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s