Vagabonda filozoficznie · Vagabondy różne worki

Wegetarianizm? Jestem na tak.

Dlaczego wybrałam wegetarianizm?

Po pierwsze: nie widzę różnicy między ukochanym, merdającym przyjaźnie ogonem psem, zaadoptowanym kotem przeciągającym się leniwie na kanapie czy osiołkiem, który na mój widok (albo widok wiadra z jedzeniem) radośnie  macha uszami. Dlatego wybrałam wegetarianizm.

Po drugie: Nie jem moich przyjaciół. Dlatego wybrałam wegetarianizm.

Jak zostałam wegetarianką?

Jako poznańska podróżniczka, wolontariuszka i wegetarianka, zwiedziłam wiele miejsc, poznałam ludzi z całego świata i opiekowałam się zwierzętami na agroturystykach, farmach i przydomowych ogródkach.

Od dawna omijam mięso szerokim, vagabondowym łukiem. Głównie ze względów etycznych. Jednak dwa wydarzenia, które miały miejsce w trakcie robienia wolontariatu za granicą, zmieniły jeszcze bardziej moją perspektywę dotyczącą wegetarianizmu  i chciałabym się z Wami tym podzielić.

wegetarianizm-1

Włochy, prowincja Piemontu, maj 2015:

Z grupą wolontariuszy ze Stanów Zjednoczonych, Afryki Południowej, Irlandii, Australii, Finlandii idziemy na salki medytacyjnej na ceremonię kakao. Ceremonia organizowana jest przez Luka, który przebywając w boliwijskiej dżungli rok wcześniej, zakupił dobrej jakości kakao i teraz chce się nim podzielić z wolontariuszami. Na czym ceremonia ma dokładnie polegać, nie wiemy. Luke uśmiecha się tylko tajemniczo i mówi, że będzie to ciekawe doświadczenie. Nie o ceremonii chcę Wam jednak napisać, tylko o tym, co  zadziało się potem. Luke poprosił nas, abyśmy dobrali się w pary i usiedli jeden przed drugim. W sumie były nas 4 pary. Usiedliśmy wszyscy w dwóch rzędach. Mieliśmy wykonać bardzo proste zadanie: patrzeć sobie w oczy przez około 45 sekund. Ile normalnie sekund patrzymy swojemu rozmówcy w oczy? No właśnie. Zazwyczaj po 2 sekundach zaczynamy czuć się trochę nieswojo, a naszym wzrokiem uciekamy wszędzie dookoła. Spróbujcie to zrobić z kimś Wam bliskim. Zadanie okazało się być wyzwaniem, również emocjonalnym. W niektórych oczach pojawiło się nawet wzruszenie i łzy. No i teraz pewnie zadacie mi pytanie, jak patrzenie w oczy ma się do wegetarianizmu? Już odpowiadam. Od tamtego wieczoru, za każdym razem kiedy patrzę w oczy psom, kotom, koniom czy krowom widzę ludzkie oczy. Mądre, przepełnione wrażliwością i dobrocią, ludzkie oczy w ciele jednak trochę innym. Widzę zaufanie zwierząt do człowieka i ich bezgraniczną miłość. Jak mogłabym więc jeść moich przyjaciół?

wegetarianizm

Hiszpania, Andaluzja, Centrum Yogi Suryalila, listopad 2015:

Jednym z obowiązków wolontariuszy w centrum jogi była opieka nad zwierzętami. Właścicielka tego magicznego miejsca przygarnęła pod swoją opieką sporą gromadkę zwierząt. Konie, kozy, osiołki, alpaki-wszystkie odebrane bezmyślnym ludziom, którzy wymyślili sobie na przykład alpakę sprezentować córce pod choinkę. Zachodziłam więc raz na czas jakiś do zagrody. A tam osiołek,  który na mój widok wachlował ogonem na wszystkie strony,  podbiegał do mnie  (tak, jak psy mają to w zwyczaju na widok swoich właścicieli) i czekał na uściski. Była też MamaDonkey, która podbiec do mnie wprawdzie nie mogła, bo była w ciąży, ale która uwielbiała, jak ją czesałam. Tak nam mijał nasz wspólny czas… Czesałam MamęDonkey, rozmawiałam z nią, czasem śpiewałam jej piosenki i chyba nawet mój fałsz jej się podobał. Zastanawiałam się więc czy jest jakaś różnica między psem a osiołkiem? Kotem a krową?

wegetarianizm-3

Wszystkie zwierzęta nasze są i wszystkie chcą być kochane. Dlaczego więc tak pozwalamy je traktować? Nie przykładam rąk do cierpień zwierząt od wielu, wielu lat i cieszę się, że coraz więcej osób wybiera miłość do zwierząt i wegetarianizm. Myślę, że gdyby częściej ludzie opiekowali się świnkami, osiołkami i krowami, i zobaczyliby to, co ja zobaczyłam w ich oczach i zachowaniu, wtedy wielu ludziom otworzyły by się ich oczy i być może wielu z nich powiedziałoby TAK dla wegetarianizmu.

Tekst: Magdalena Vagabonda

11 thoughts on “Wegetarianizm? Jestem na tak.

Skomentuj

