Vagabonda odpowiada FAQ

Wiek a wolontariat.

Czy wiek może stać na przeszkodzie, aby wyjechać za granicę i pomagać jako wolontariusz?

Zapytała mnie o to ostatnio Magdalena, która napisała: „Ja mam za chwilę 40 lat i zastanawiam się czy osoby w moim wieku również spotykałaś w trakcie wolontariatu.”

Idea Workaway, z której korzystam nie ma żadnej górnej granicy wieku jeśli chodzi o wykonywanie wolontariatu. To host decyduje czy nas do siebie zaprosi czy nie. W zasadzie, z tego co zauważyłam, hości wolą starszych, bardziej doświadczonych ludzi. Bardzo często piszą oni na swoich profilach, jaki minimalny wiek musi mieć wolontariusz (na przykład 25 lat), mimo że regulamin workaway mówi o osiemnastu latach. Wiele razy słyszałam i wiele razy widziałam, jak pracują wolontariusze w wieku około 20-25 lat. Pracują szybko i byle jak, nie przykładają się do pracy i chcą mieć jak najszybciej wolne.  Jednak  wolontariat to nie konkurs na najszybsze posadzenie sadzonek pomidorów na organicznej farmie. To też nie sposób na tanie wakacje.

Już w trakcie robienia mojego pierwszego wolontariatu we Włoszech, poznałam Winnie z Kanady. Nigdy, nie spytałam ją o wiek, ale na pewno miała 50+. Była też DeeDee z Niemiec (40+) i Brad z Kanady (44), który w wieku 40 lat sprzedał wszystko co miał i ruszył najpierw na Bali, potem do Afryki do ośrodka ratowania dzikich małp, a teraz najprawdopodobniej jest w Panamie. Raczej więcej jest młodszych niż starszych wolontariuszy, ale to  wynika z tego, kto na jakim jest etapie życia. Wolontariusze 20+ zazwyczaj szukają swojego miejsca, robię przerwę w trakcie studiów,  chcą poznać świat i chyba dlatego jest ich tak dużo.

wiek-a-wolontariat
Moja towarzyszka wolontariatu we Włoszech (Rzym), Winnie
fb_img_14806794705152
DeeDee z Vagabondą. Hiszpania.

Obecnie jest całe mnóstwo różnych organizacji, które organizują wolontariaty, jednak nie wiem jakie są warunki do ich przystąpienia. Kiedy ja zaczęłam interesować się tematem, trafiłam między innymi  na wolontariat europejski EVS,  który był tylko dla osób do 30 roku życia. Pamiętam wtedy moje rozczarowanie, ponieważ byłam przed 30 urodzinami. Całe szczęście szukałam dalej aż w końcu znalazłam. Im więcej teraz podróżuję i poznaję nomadów, podróżników i wolontariuszy z całego świata, tym coraz więcej mam pomysłów na zwiedzanie świata w głowie. Któregoś dnia się z Wami nimi podzielę.

Tekst: Magdalena Vagabonda

Skomentuj

